Klára
Mégiscsak van szlovákia magyar irodalom, pontosabban, a már ismert generációnak (Grendel, Győri, pl.) van utánpótlása, úgy látjuk legalábbis, és ez örömmel és bizakodással tölt el bennünket.
Mondjuk ezt azután, hogy elolvastuk Norbert György Klára cĂmű könyvĂ©t, amely a Nap KiadĂł által látott napvilágot Ă©s ezennel köszönet ennek a kiadĂłnak is, hogy hajlandĂł fiatal ĂrĂłk kezdĹ‘ prĂłzáival foglalkozni.
A potenciális kedves olvasĂłnak eloljárĂłbal annyit, hogy amennyiben ránk hallgat Ă©s elolvassa a könyvet, ne olvassa tovább ezt a kis kritikát, mert akkor megmaradnak a befolyásolatlan eredeti Ă©lmĂ©nyei, amelyeket azután bátran hasonlĂthat össze az alabbiakkal. Mi több, meg is oszthattja Ĺ‘ket velĂĽnk.
Klára tehát, mint a cĂmbĹ‘l egyĂ©rtelmű, egy Klára nevű lányrĂłl szĂłl, illetve nem is rĂłla, hanem ami pár oldal után egyĂ©rtelmű, a Klárába szerelmesedett fiĂşrĂłl, akinek neve sincs, csak horoszkĂłpja: Ikrek.
Ikrek tehát megpillantja, megismeri Ă©s beleszeret Klárába, Ă©s ez ki is tölti azt a pár hĂłnapot, amelyet Pozsonyban tölt, illetve Bratislavában, vagy Blavában, ahogy az ĂrĂł következetesen nevezi, Ă©s ahol revĂzor lesz hirtelen felindulásbĂłl. Ikrek egyĂ©bkĂ©nt fiatal, FiÄľakovĂłbĂłl Ă©rkezett a Gemeran vonattal Ă©s gyakran kijár a Hlavná stanicára megnĂ©zni ezt a vonatot, ahogy jön Ă©s megy FiÄľakovo Ă©s Bratislava között. Hogy Ikrek Ă©s Klára milyen nyelven kommunikálnak Ă©s hogy az Ikrek milyen nyelven gondolkodik, nem fontos. A szlovák nevek szlovákul vannak meg a szövegben, sĹ‘t, meg szlovák szlenggek is becsempĂ©szĹ‘dnek, minthogy nem hagyományos regĂ©nyrĹ‘l van szĂł, hanem olyanrĂłl, amelyben a nyelv ĂşjĂtásra kerĂĽl, irgalmatlanul felĂ©led, Ă©li saját blavás Ă©letĂ©t, közben pedig minden helyzetben pontosan tudĂłsĂt arrĂłl, ami törtĂ©nik. Tetszett tehát nekĂĽnk ez az Ăşjfajta szöveg, amely nem csak stĂlusgyakorlat, hanem maga a stĂlus is, hiszen több száz oldalon keresztĂĽl tud ugyan olyan (jĂł) maradni. Kicsit bajban leszĂĽnk ugyan, amennyiben nem tudunk szlovákul Ă©s angolul, Ă©s ha nem Ă©rtjĂĽk a magyar, szlovák Ă©s nemzetközi pop kultĂşra referenciákat, amelyeket az ĂrĂł elĹ‘szeretettel használ, Ă©s ami persze Ă©rthetĹ‘ is, hiszen mi is, mint mindenki, használjuk Ĺ‘ket saját környezetĂĽnkben, mert feltĂ©telezhetĹ‘, hogy az Ă©rti (a környezet), amit mondani akarunk. A lĂ©nyeget viszont minden olvasĂł megĂ©rti, mindegy, milyen generáciĂłhoz tartozik Ă©s hol nĹ‘tt fel.
Tartalmilag már nem tetszett nekĂĽnk a regĂ©ny annyira, mint nyelvileg. Tartalmilag kicsit Ăşgy Ă©reztĂĽk, a fĹ‘hĹ‘s lapos, kĂ©tdimenziĂłs elveszett exisztencia, aki nem is prĂłbálkozik azzal, hogy megtalálja önmagát, csak a szerelmet akarja, csak Klárát Ă©s amikor Klára nincs, akkor Ĺ‘ is megszűnik. És ez Ăgy egy kicsit tĂşl egyszerű. Nagyobb pontenciállal indul a szöveg Ă©s a törtĂ©nek, van benne sokkal több is, mint ami vĂ©gĂĽl kijön belĹ‘le. Ăšgy Ă©rezzĂĽk, Klára lehet, hogy nem is lĂ©tezett soha Ikrek Ă©letĂ©ben. Lehet, hogy csak kitalálta Ă©s kĂ©bzelete szĂĽlemĂ©nye volt, hiszen olyan semilyen ez a Klára, csak dohányozik meg narancs italokat iszik meg telefonál. Az Ikrek is leginkább csak alkoholizál Ă©s KlárárĂłl álmodozik, persze Ă©bren, mert aludni sem nagyon tud Ă©jszaka sem Ă©s barátai sincsenek, biztos FiÄľakovĂłn sem voltak, csak a kollĂ©gája, a revizor, aki mĂ©g többet iszik Ă©s nagyon sokat eszik Ă©s rosszul bánik a nĹ‘kkel. Meg van mĂ©g a költĹ‘ is, aki ugyancsak alkoholizál Ă©s intellektusát fitoktatja, kevĂ©s sikerrel, Ă©s Ikrek riválisa, termĂ©szetesen, mert egy nem entellektĂĽel fĹ‘szereplĹ‘höz kell egy bohĂ©m tĂĽkörkĂ©p.
Az egyetlen, ami él és virul a regényben a város. Bratislava. Utazgatunk benne mindenfelé, busszal, trolival, villamossal, és gyalogolunk is többször a főhőssel, vagy Klárával, vagy mindkettővel. A büfék, a kocsmák és a kávézók elevenek, mintha főszereplők lennének, és nem csak merő kulisszák: lehet bennünk enni, inni, embereket megfigyelni, nézelődni, szomorkodni.
Ami viszont egyáltalán nem tetszett, a valĂłságnak az a változata (mert ebbĹ‘l speciel több is van), amikor az Ikrek háromszor megĂĽti Klárát. A törtĂ©nek nagyon helyesen Ăşgy kezdĹ‘dik, hogy egy bulin Klára Ă©s Ikrek ruhát cserĂ©lnek. Klára öltönybe, Ikrek szoknyába bĂşjik.Táncolnak Ă©s a tánc után Ikrek Ăşgy gondolja, Klárát valaki mással látta olyat művelni, amit Ĺ‘ szerett volna vele. Begurul Ă©s elmegy, megvárja Klárát a háza elĹ‘tt, Ă©s amikor az megĂ©rkezik, megveri. Klára nem tiltakozik, sĹ‘t, miután Ikrek felfut a lĂ©pcsĹ‘kĹ‘n a kilencedikre Klára után, Klára az, aki vigasztalja. Mint ha mi sem törtĂ©nt volna, vĂ©rzĹ‘ orral szolgálja ki Klára az Ikreket, enni Ă©s innivalĂłt kĂnál. És itt ezzel több problĂ©mánk is van. ElĹ‘ször az erĹ‘szak, bár lehet, hogy Ikrek karakterĂ©hez – iszik, melancholikus, hipochonder, Ă©letcĂ©l nĂ©lkĂĽli, igazán semmit sem akar, stb. – ez hozzá tartozik, mármint, hogy agresszĂv Ă©s megveri a nála gyengĂ©bbet, ha Ăşgy tartja kedve. De Ăşgy Ă©reztetni az olvasĂłval, hogy valahogy mintha igazábĂłl meg is Ă©rdemelte volna Klára, azt már nem tudjuk elfogadni. Persze tudjuk jĂłl, van ilyen, elĹ‘fordul sajnos az Ă©letben, mĂ©gis - ezt irodalomban elfogadhatĂł magatartásnak beállĂtani – egyáltalán nincs kedvĂĽnkre. Sajnálkoztunk is, amikor az emlĂtett rĂ©szt olvastuk, hogy kár volt, mert a káromkodásokat el tudtuk nĂ©zni fiatal szerzĹ‘nknek, mondtuk magunkban: autentikus akart lenni ilyen szempontbĂłl is, nyelvileg. (Ide tartozik egyĂ©bkĂ©nt, hogy Ă©rdekes a nĹ‘i nĂ©v választása, mert Viewegh is Klárát választotta regĂ©nye cĂmadĂłjának, (PĹ™Ăpad nevÄ›rnĂ© Kláry) Ă©s ebben a törtĂ©netben sem Klára volt a fĹ‘szereplĹ‘, bár Ĺ‘ is hűtlen volt.)
Tartalmilag a regĂ©ny vĂ©gĂ©n is csodálkoztunk. A fĹ‘hĹ‘s ugyanis, se szĂł, se beszĂ©d, meghal. Nincs szerelem - Klára elment New Yorkba, sĹ‘t, amikor onnan vissza jött látogatĂłba, kövĂ©rebb volt Ă©s feketĂ©ben. HĹ‘sĂĽnk tehát meghal, mint a jĂłgik, csak Ăşgy, szabad akaratábĂłl Ă©s ezzel, valamint egy kis ĂĽgyes csellel a vĂ©gĂ©n nincs is tovább, a mesĂ©nek vĂ©ge. TemetĂ©s FiÄľakovĂłn, miegymás. Persze lehet, hogy ĂrĂłnk ezt szimbolikusan gondolta, mert BratislavábĂłl FiÄľakovĂłba vissza menni munkanĂ©lkĂĽlinek egy beteljesedetlen love story után lehet, hogy halálnak számĂt. Nem igen tudtunk mit kezdeni ezzel a vĂ©ggel. Dramatikusnak dramatikus, csak Ă©ppen kicsit erĹ‘ltetett is, valahogy elegánsabban is lehetett volna, befejezni ezt a szĂ©p szöveget.
Úgy hallottuk, Norbert György új művén dolgozik éppen. Hát csak nosza! Valamint hajrá! Looking foward to it!
No comments:
Post a Comment