Csodálatos Júlia
Szabó István új filmje, a Csodálatos Júlia, tényleg csodálatos.
MĂ©g öt hĂłnappal ezelĹ‘tt láttam a kis Párizs nevű manhattani moziban. Azt hittem, hogy Ăşgy, mint a legtöbb nem amerikai film, ez is hamar eltűnik a mozikbĂłl, de szerencsĂ©re tĂ©vedtem. MĂ©g most is játsszák, Ă©s már nem a Paris-ban, hanem kĂ©t másik nagyobb moziban. Ez többek között annak is köszönhetĹ‘, hogy Annette Bening januárban megnyerte a Golden Globe legjobb szĂnĂ©sznĹ‘nek járĂł dĂját, Ă©s az Oscar-ra is jelöltĂ©k.
A film W. Somerset Maugham SzĂnház (Theatre) cĂmű regĂ©nyĂ©bĹ‘l kĂ©szĂĽlt, amelyet az ĂrĂł 1937-ben jelentetett meg, amikor orvostanhallgatĂł volt Londonban. A fĹ‘szerepben Julia Lambert (Annette Bening), a nagysikerű szĂnĂ©sznĹ‘, aki már nem nagyon tudja szĂ©tválasztani a szĂnpadot az Ă©lettĹ‘l, mindig játszik Ă©s sosem lehet tudni, mit Ă©rez igazán. A fĂ©rje, Michael Gosselyn (Jeremy Irons), nem vĂ©letlenĂĽl annak a szĂnháznak az igazgatĂłja, amelyben Lambert asszony egyik nĹ‘i fĹ‘szerepet játssza a másik után.
A változás akkor következik be, amikor a családot meglátogatja az amerikai Tom Fennel (Shaun Evans). Tom fiatal, sármos, hĂzelgĹ‘ Ă©s olyan más -- amerikai. JĂşlia elĹ‘bb nem veszi komolyan a nála vagy 25 Ă©vvel fiatalabb Tom Ăłvatos közeledĂ©sĂ©t, majd pedig teljes erĹ‘vel veti bele magát a románcba, amely egy szĂ©p napsĂĽtĂ©ses májusi napon kezdĹ‘dik Ă©s decemberig tart. JĂşlia fĂ©rjĂ©nek nincs kifogása, amĂg az affĂ©r nem veszĂ©lyezteti a bizniszt -- a házastársak több Ă©rtelemben is kĂĽlön utakon járnak, közös megegyezĂ©s alapján.
De Tom igazábĂłl nem JĂşliát szereti, hanem azt, amit JĂşlia reprezentál: a hĂrnevet, a luxust, a jĂł Ă©ttermeket Ă©s bárokat, stb. Amikor a szĂnĂ©sznĹ‘ rájön, hogy egy kis fiatal szĹ‘ke is melegĂti Tom ágyát, akit Tom ráadásul be akar protezsálni egy következĹ‘ szĂndarabba, JĂşlia vĂ©rig sĂ©rtĹ‘dik Ă©s bosszĂşt kiált. És a bosszĂş Ă©des lesz Ă©s elegáns. Elegáns felnĹ‘tt film ez, ahol az emberek nem sietnek, hacsak nem a szeretĹ‘jĂĽk lakására futnak fel Ă©ppen. Itt minden Ă©rzelem lassan rajzolĂłdik ki, Ă©s a kamera ráér hosszĂş pillanatokig mustrálni Annette Bening öregedĹ‘ arcát. A kor, a hiĂşság, a bugyutaság, a fĂ©ltĂ©kenysĂ©g, a boldogság, a kĂ©tsĂ©gbeesĂ©s, a veresĂ©g, a diadal – ezek mind-mind jelen vannak a vásznon, Ă©s vissza-visszatĂ©rnek a tett helyszĂnĂ©re, ahogy a törtĂ©net Ăve lassan visz a vĂ©gkifejlet felĂ©. Igazi hálaszerep ez Bening számára, aki ha kell káprázatosan gyönyörű (hogy is cserĂ©lhette Ĺ‘t Tom egy buta szĹ‘kĂ©re?), máskor pedig kisĂrt szemekkel pont Ăşgy nĂ©z ki, mint akinek majdnem felnĹ‘tt fia van. RemĂ©lem, meglesz az Oscar-dĂj is.
No comments:
Post a Comment