Hikikomorik
A The New York Times Magazine mĂşlt heti kiadása többek között olyan fiatal japán fiĂşkrĂłl is beszámol, akik Ă©vekre bezárjak magukat jelenlegi, vagy volt gyermekkori szobájukba, Ă©s onnan nem mennek ki, csak esetleg Ă©jszakánkĂ©nt egy Ă©jjel-nappali ĂĽzletbe. A hikikomorik, vagyis a „visszahĂşzĂłdĂłk” akár egy milliĂłan is lehetnek Japánban, bár konzervatĂvabb becslĂ©sek szerint számuk száz- Ă©s háromszázezer között mozog, Ă©s általában (80 százalĂ©kban) fiĂşk.
A jelensĂ©get, amely nagy számban a nyolcvanas Ă©vek közepĂ©n kezdett megjelenni, elĹ‘ször depressziĂłhoz vagy skizofrĂ©niához kapcsolták, de manapság már világossá vált, hogy több (legfĹ‘kĂ©ppen társadalmi) oka is van. EgyrĂ©szt, a japán családokban a fiĂşkra, Ă©s elsĹ‘sorban az elsĹ‘szĂĽlöttekre, nagy nyomás nehezedik. Már Ăłvodás koruktĂłl kitűnĹ‘en kell teljesĂteniĂĽk, be kell jutniuk valamelyik elit egyetemre, ahol jeleskedniĂĽk kell, ha jĂł munkahelyhez akarnak jutni. Ha pedig nem teljesĂtenek a családjuk Ă©s a szűkebb környezetĂĽk elvárásai szerint, a fiĂş kudarcot vallott, Ă©s ez bĂ©nĂtĂłan hat rá.
MásrĂ©szt, a japán szĂĽlĹ‘k nem nyilvánĂtják ki Ă©rzelmeiket gyermekeiknek. Mindennel ellátják Ĺ‘ket, fĹ‘leg anyagiakkal, de mivel maguk is izoláltan Ă©lnek, nem tudják megtanĂtani gyermekeiket a kommunikáciĂłra Ă©s a társadalmi Ă©let alapszabályaira. ElĂ©g egy rosszul sikerĂĽlt prezentáciĂł, vagy egy nem tökĂ©letes teszteredmĂ©ny Ă©s a tinĂ©dzser Ăşgy Ă©rzi, vĂ©ge az Ă©letĂ©nek, már sosem lehet belĹ‘le sikeres ember. Jobb, ha bezárja magát kis szobájába, minthogy szembesĂĽljön a kudarccal, ami odakint várja.
HarmadrĂ©szt pedig a japán gazdaság a második világháborĂş Ăłta jelentĹ‘s változásokon ment keresztĂĽl. RĂ©gen elĂ©g volt egy jĂł álláshoz annyi, hogy a fĂ©rfiak bejutottak a TokiĂłi Egyetemre Ă©s elvĂ©geztĂ©k tanulmányaikat. S ha már egyszer jĂłl állásuk volt, a munkáltatĂł cĂ©g mindenrĹ‘l gondoskodott egĂ©szen a nyugdĂjig. Ma már a gazdasági változások miatt nincsenek garantált munkahelyek. Nagyobb a versenyhelyzet, Ă©s a cĂ©gek már nem Ă©rzik kötelezettsĂ©gĂĽknek Ă©letĂĽk vĂ©gĂ©ig ellátni az alkalmazottaikat.
Egy japán pszicholĂłgus szerint minden társadalomban vannak olyanok, akik nem tudnak, vagy csak nagy nehĂ©zsĂ©gek árán tudnak beilleszkedni. Nyugaton ezek a fiatalok bandákba verĹ‘dnek, drogoznak, vagy goth-ok lesznek, Ă©s feketĂ©ben járnak. Japánban viszont, ahol az uniformitás, az ember jĂł hĂre, Ă©s a kĂĽlsĹ‘sĂ©gek nagyon fontosak a siker szempontjábĂłl, ez a fajta nĂ©ma tiltakozás a jellemzĹ‘ a fiatal generáciĂł tagjaira. A hikikomorik szobáinak falán gyakran ököl nagyságĂş mĂ©lyedĂ©sek találhatĂłak – a fiĂşk a mentális fájdalmat fizikaival prĂłbálják elnyomni -- Ă©pp Ăşgy, mint a karjukat felsebzĹ‘ lányok.
Egy egĂ©sz iparág bontakozott ki az elmĂşlt Ă©vtizedben a hikikomorik körĂĽl. Könyvek jelentek meg rĂłluk, a szĂĽlĹ‘k szemináriumokon vehetnek rĂ©szt, melyeken a tĂ©mát elemzik, pszicholĂłgusok specializálĂłdtak erre a szindrĂłmára. KĂĽlönbözĹ‘ szervezetek alakultak, amelyek Ăşgynevezett „kölcsön testvĂ©reket”, fĹ‘leg lányokat, kĂĽldenek a hikikomorikhoz. Ezek a fiatal lányok kĂ©thetente látogatják nĂ©ma klienseiket, de elĂ©g gyakran (az esetek 30 százalĂ©kában) vallanak kudarcot. Az esetek többsĂ©gĂ©ben viszont egy idĹ‘ mĂşlva (a leggyakrabban hĂłnapok elteltĂ©vel), a hikikomori mĂ©giscsak kijön a bĂşvĂłhelyĂ©bĹ‘l, Ă©s ellátogat a „testvĂ©rĂ©vel” egy moziba, vagy egy bevásárlĂłközpontba, Ă©s idĹ‘vel akár valamelyik segĂtĹ‘központba is, ahol szállást kaphat, Ă©s rĂ©szt vehet egy munkaterápián.
Az ilyen szolgáltatás ára évente akár nyolcezer dollárba is belekerül. Hogy mi lesz azokkal a hikikomorikkal, akik szegényebb családba születtek -- nem tudni. A japán társadalomkutatók sürgetik a megoldás megtalálását. Hiszen komoly kérdés, hogy vajon ki fog törődni ezekkel a szerencsétlen fiatalemberekkel, ha szüleik meghalnak és nem lesz, aki törődjön velük, figyeljen rájuk.
Megjelent a www.baratno.com oldalon
No comments:
Post a Comment